Hoş geldiniz. Sefalar getirdiniz.

Bizden de: Çam sakızı çoban armağanı...!

7 Şubat 2024 Çarşamba

Yabancı Dil Öğrenmenin Önemi


Marks ve Engels aynı fikri savunan en iyi iki arkadaş tanınmış Alman filozoflarıdır.
Engels fabrika sahibi bir burjuva, Marks ise doğru dürüst bir işi ve geliri olmayan, düşüncelerinin peşinde koşan onları yaymak isteyen bu konuda her fedakarlığa göğüs geren bir kişidir.
İkisi de diyalektik materyalist felsefi düşünceyi savunan kişilerdir.
Marks iktisat konusunda diyalektik materyalist felsefi düşüncesini geliştirmiş, bu konuda kitaplar yazmıştır.
Engels ise sanayici olması nedeniyle fizik kimya ve biyoloji gibi bilimsel gelişmeleri takip edip diyalektik materyalist felsefi  düşüncesini geliştirmiş bu konuda kitaplar yazmıştır.
Marks Kapitali yazmak için, Almanya'dan ayrılıp kapitalizmin en çok ilerlediği sanayi devriminin gerçekleştiği İngiltere'ye yerleşmiştir. Bu iki arkadaş sık sık mektuplaşmış. Engels Marks'a devamlı Mali yardımda bulunmuştur. Bir ara
Engels birkaç ay Marks'tan haber alamayınca mektupla hatırını sorar. Marks'ın verdiği cevap "Kusura bakma dostum iktisat konusunda elime iki önemli Rusça kitap geçti ama bunları okuyabilmem için Rusça öğrenmem gerekiyordu. Bu süre içerisinde kitapları okuyabilecek kadar Rusçamı geliştirdim. Özür dilerim bu arada seni ihmal ettim."

Birkaç yıl önce Aurélie'nin İstanbul'da bana hediye ettiği iki Fransızca hikaye kitabını okuyup anlayacak kadar Fransızcamı ilerlettim. Kitapları okuyup bitirdim. Fransızcamı geliştirmek için  başka hikaye kitaplarına ihtiyaç duydum. Buradaki kitapçıkları dolaştım. Fransızca hiç bir şey bulamadım.
Eğer yolunuz saaflara düşerse benim için Fransızca ikinci el hikaye kitabi temin etmeniz beni çok memnun eder. Yenileri ithal olduğundan eminim çok pahalıdır. Pahalı şeylere para harcamak beni her zaman üzmüştür.


Marks ve Kapital demişken bu konuda bir şeyler daha yazayım.
Marks Kapitali bitirdiğinde onu bastıracak parası yoktur. Engels'e şu mektubu yazar. "Değerli dostum Kapitali nihayet bitirdim. Bastırman için sana göndereceğim, ama göndermeye yetecek param yok, müsveddelerin kaybolmaması için sigorta da yaptırmak gerekir. Dünyada para konusunda bu kadar yazı yazıp bu kadar parasızlık çeken bir adam daha görülmemiştir. Bu konuda çalışma yapanların hepsi zengin insanlardı. Senin yardımına ihtiyacım var."
Merci à Internet. 
Yazdıklarımı dünyanın öbür ucundaki insanlara ulaştırmak içi bastırma gibi bir sorunum yok.

Kapital emeğin yarattığı artı değer ve bunun sömürülmesini anlatıyor. Aslında bunu Marks yazdığı <Ekonomik politiğin eleştirisine katkı> kitabında analiz edip anlatmıştır. Üç kalın cilt Kapital'de bu konuyu geniş kapsamlı ele almıştır.
Ayni şeyi Nazım Hikmet, <Kuvayı milliye destanında> anlattıklarını <Memleketimde İnsan Manzaraları> kitabında daha kapsamlı ele alması gibi.
Bu kişilerin arkalarından gelen Lenin diyalektik materyalist felsefe ve emeğin yarattığı artı değerin sömürülmesi konusunda ikisinden daha çok kitap yazmış, emeğin sömürülmesini engellemek için Rusya'da monarşik Çarlığı devirerek sosyalist devrimi gerçekleştirmiştir.
Kitlelerin kendi kaderini tayın hakki konusunda da kitaplar yazmış. Bunu da pratikte sağlamıştır.
Her ulus kendi sınırları içindeki topraklarda kendi kaderini tayın hakkına sahiptir. Böylece sosyalist sistem içinde her ulusa devlet kurma hakkı verilmiştir. 
Orta Asya'daki Türk devletleri, (Yanımda staj yapan bir Kırgız öğrenci "Biz böyle ayrı devletler değildik Ruslar bizi ayrı devletler haline getirdi." dedi.) Azerbaycan, Gürcistan, Ermenistan, bir yıldır savaşın devam etiği Ukrayna gibi devletleri Lenin yaratmıştır. Sosyalist sistem çökünce bu devletler bağımsız devletler topluluğu şeklinde ortaya çıkmıştır. Putin Ukrayna için "Oralar bizimdi onlara oraları Lenin verdi ben alıyorum." diye Ukrayna'ya savaş açtı.
Savaşın asıl nedeni ve savaştan önce Kırımın işgali Ukrayna'da kalan Kırım ve Azak denizi Rus donanmasının limanıydı. Ukrayna'ya kalınca Rusya Ukrayna'ya kira ödüyordu. Ukrayna'nın NATO'ya girme sevdası Rusya'yı korkuttu Kırımı işgal etti. Savaşla da Azak denizi kıyılarını alarak donanmasını güven altına almaya çalışıyor. Savaşın durdurulması taleplerine "Ukrayna'yı NATO'ya almayın savaşı durdurayım" diye cevap verdi. NATO ülkeleri bunu kabul etmedi. 
Emeğin sömürülmesi kapitalist sistemde sermaye birikimi sağladı. Daha çok sermaye biriktirmek için üretimi daha ucuza  getirmek gerekiyordu bunun içinde bilimsel gelişmelere para yatırmak gerekiyordu. Kapitalist sistem bunu yaptı bilimi ve teknolojiyi geliştirerek daha ucuza üretim yapmayı başardı. Bunda rekabetin büyük önemi var. Sosyalist sistemde rekabet olmadığından. Bu gelişmeyi yapamadı ve çöktü. 
Çin sistemini gevşeterek diş yatırımlara kapı açtı. Ucuz iş gücüne sahip olduğu için, başarılı oldu. Ekonomisi büyüdü ve ayakta kaldı. 

Lenin için uydurulmuş Bir fıkra var onu da burada anlatayım. Lenin'in yazarlığı yanında, çok etkili hitap özelliği varmış. Konuşmasıyla kitleleri galeyana getirip harekete geçirirmiş, böylece sosyalist devrimi gerçekleştirmiştir. 
Lenin ölünce Allah Cebrail'i yanına çağırıp "Git bana Lenin'i getir. O Dünyayı birbirine katıp karıştırdı. Bakalım ne menem adamdır" demiş. 
Cebrail Lenin'i Allah'ın yanında bırakıp dışarı çıkıyor. Uzun zaman geçiyor. Bir hareket olmayınca geri dönüp Allah'ın bulunduğu odanın kapısını açıyor. Gördüklerinden kendi ağzı da açık kalıyor. 
Lenin ile Allah tavla oynuyormuş. 
Allah kafasını kaldırıyor Cebrail'e "Kapıyı kapat yoldaşımla beni yalnız bırak" demiş. 
Öyle gözüküyor Lenin öldükten sonra da boş durmamış Allah'ı kendi yanına çekmiş. 
Orda da rahat durmayacağını tahmin eden Ruslar Lenin'i gömmeyip mumyalamışlar. Kızıl meydanda bir binada halka açık sergiliyorlar. Böylece göz önünde tutup, yeni bir vakaya karışmasının önüne geçiyorlar. 


Peki emeğin sömürülmesi durdu mu. Eğer dursaydı bu günlerde köylüler traktörleriyle Paris ve Bürüksel sokaklarını doldurup trafiği engellemez, Avrupa parlamentosu binası önünde saman yakmaz, İngiltere'de değişik iş kollarında grevler yapılıp bir senedir meydanlar insan kitleleriyle doldurulmazdı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder